24.5 C
Ljubljana
20. maja, 2024

V kinu: Fabian ali Ko gre vse k vragu

Deli na omrežjih

Dominik Graf priredi delno avtobiografski avantgardni roman Ericha Kästnerja iz leta 1931, ki so ga nacisti prepovedali in sežgali, v slogovno dovršeno romantično melodramo, prežeto s tesnobo in z razočaranjem mladih v politično vse bolj polariziranem svetu.

Berlin leta 1931. Jakob Fabian podnevi dela v oglaševalskem oddelku tovarne cigaret, ponoči pa z bogatim prijateljem Labudejem blodi po barih, bordelih in umetniških ateljejih. Medtem ko Labude sanja o revolucionarnem razrednem boju, Fabian z distanco, ironijo in s fatalizmom opazuje vse bolj razdeljeno družbo. Ko spozna Cornelio, v njegovo življenje za trenutek posije žarek upanja. Zaljubi se. Toda kmalu tudi sam postane žrtev velikega vala odpuščanj, Cornelia pa se vda staremu filmskemu mogotcu, ki ji obljublja igralsko kariero. A ni le Fabianov svet tisti, ki drvi proti prepadu …

Roman Ericha Kästnerja je pod naslovom Fabian. Die Geschichte eines Moralisten prvič izšel leta 1931. Kästner je moral pod pritiskom založnika privoliti v skrajšave in spremembe ter se odpovedati prvotnemu naslovu Der Gang vor die Hunde. Šele leta 2013 je besedilo izšlo v rekonstruirani izvirni različici in z naslovom, ki si ga je zamislil pisatelj. V slovenščino je bila prevedena le cenzurirana različica romana: leta 1980 jo je pod naslovom Fabian: pripoved o moralistu izdala mariborska Založba Obzorja. Ericha Kästnerja sicer poznamo predvsem kot avtorja priljubljenih mladinskih knjig, kot so Emil in detektivi, Pikica in Tonček ter Leteča učilnica. Fabian ali Ko gre vse k vragu je druga filmska priredba Kästnerjevega romana; prvo je leta 1980 posnel nemški režiser Wolf Gremm.

»Der Gang vor die Hunde, kot se je glasil izvirni naslov romana, je zdaj postal uradni podnaslov filma. Morda ne zveni najbolj optimistično, vendar še zdaleč ne gre samo za neusmiljeno poročilo o razmerah. Kästner slika portret svojega Berlina, ‘vsakdanjost’ poznih dvajsetih, leto 1929 ali 1930. Nobenih slikovitih prikazov družbenega dna – tudi politične napetosti so bile takrat delno še pod nadzorom –, nobenega podzemlja v slogu Fritza Langa, vsekakor nobenih ekspresionističnih umetniških biografij in niti sledu o kakšnem blišču. Namesto tega malomeščanske sanje o umetniški karieri in eksistencialni obup zgornjega razreda. Mladi ljudje, ki posedajo v skupinah ali sami, popivajo v stanovanjih in kavarnah ter razglabljajo o svojih ljubezenskih razmerjih in svojih občutkih na splošno. Fabian, kot so založniki nekoč naslovili roman, skorajda nima zapleta. Končno, čudovito! sem si mislil. Pripovedovati o nekem času, o ljubezni in izgubi – in ničemer drugem. Iz megle časa k nam priplavajo obrazi, se pojavijo in spet izginejo. Obrazi, ki naj bi prinašali znanje o preteklosti. Ljudje niso bili videti kot danes. Razmišljali in govorili so drugače. A na koncu je vedno enako: mladim se pripoveduje o čudovitih ‘novih časih’, oni pa – navdušeni nad oznanili političnih impresarijev, samopromotorjev in dobičkarjev – začnejo verjeti, da imajo zdaj resnično priložnost: končno je prišel njihov čas, svet jih potrebuje. Gotovo – kot hrano za topove. Za seboj imajo nočno moro vojne, pred seboj pa že naslednjo vojno. Film, posnet po vrhunski literaturi – roman je bil avantgarden že takrat in še vedno je –, bi moral trajati toliko časa, kolikor potrebujemo za branje knjige. Skušal sem se približati temu načelu, želel sem, da bi gledalec začutil jezik romana, jezik tega izjemnega avtorja. Jezik je bil zame skoraj pomembnejši od podob. Ne, neumnost, oboje je bilo enako pomembno. Besede in podobe sem skušal uravnotežiti. Kästnerjevo pisanje (…) zahteva dva pripovedna glasova, da bi lahko izrazili vso paleto čustev, ki jo skriva v sebi,« pripoveduje režiser Dominik Graf.

• Režija: Dominik Graf • Žanr: drama • Produkcija: Felix von Boehm • Scenarij: Dominik Graf, Constantin Lieb po romanu Ericha Kästnerja • Igrajo: Tom Schilling, Albrecht Schuch, Saskia Rosendahl, Michael Wittenborn, Petra Kalkutschke, Elmar Gutmann, Aljoscha Stadelmann, Anne Bennent, Meret Becker • Premiera: od 2. do 9. 11. 2021, Kinodvor • Distribucija: Fivia

 

Deli na omrežjih