Glasbeniki s prodajo svojih katalogov služijo stotine milijonov dolarjev. Kje so vzroki za tako ravnanje? Kateri izvajalci in tekstopisci so prodali svoje pravice in kaj to zanje pomeni?
V začetku maja so svetovno poznani rokerji Red Hot Chilli Peppers za okoli 150 milijonov dolarjev prodali svoj katalog skladb londonski glasbeni investicijski družbi Hipgnosis. RHCP so le eni izmed glasbenikov, ki so prodali avtorske pravice za stotine milijonov dolarjev. V začetku letošnjega leta je to storil legendarni Bob Dylan. Universal Music Publishing Group je za njegov katalog odštel med 300 in 400 milijonov dolarjev. Na tem seznamu so tudi denimo Imagine Dragons, Stevie Nicks, Barry Manilow, Blondie in še veliko drugih znanih glasbenih imen. Namesto ohranjanja stalnega pritoka dohodka iz avtorskih pravic, se glasbeniki odločajo za enkratno prodajo pravic za velike vsote denarja. Zakaj gredo glasbeniki po tej poti in prodajajo svojo glasbo? Glavni razlogi so trije.
Vrednotenja katalogov naraščajo
Naraščanje spletnega pretakanja glasbe je povzročilo naraščanje vrednosti glasbenih katalogov. Po poročilu združenja Streaming Forward za leto 2020 so prihodki od pretakanja glasbe v letu 2019 presegli 10 milijard ameriških dolarjev. To je 21-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2018, pretakanje glasbe pa še naprej vztrajno raste.
Wall Street Journal poroča, da se glasbeni katalogi zdaj prodajajo po 10- do 18-kratni letni vrednosti. To pomeni, da bi se katalog, ki je bil v preteklih letih vreden 50.0000 ameriških dolarjev, danes zlahka prodal za 5 do 40 milijonov dolarjev. Za vsakega umetnika je to odlična priložnost, tudi za najuspešnejše in najbogatejše.
Starejše pesmi imajo običajno večjo vrednost zaradi svoje dolgoživosti. Na primer skladba, kot je »Dreams« skupine Fleetwood Mac, izdana leta 1977, je bila lani vključena v kratek, izjemno priljbljen in gledan video na omrežju TikTok. Skupina se je znova uvrstila na Billboardove lestvice in vrednost njihovega kataloga je znatno narastla.
Tudi novejši umetniki lahko v svojih katalogih opazijo rast. Z izdajo novega albuma se oboževalci naravno zgrnejo k obstoječi glasbi, bodisi da se bodo pripravili za prihajajočo izdajo ali pa se bodo poglobili v diskografijo, ki je morda ne poznajo. Kakor koli že, pretakanje je pomagalo povečati vrednost številnih umetnikov, pandemija koronavirusa pa je, kot kaže, še pospešila rast.
Koncerti in turneje v pandemiji niso mogoči
Pandemija v glasbeni industriji pušča katastrofalne finančne posledice, zlasti ko gre za koncerte in turneje, glasbeniki večino leta niso mogli nastopati v živo. Tudi ideja, da bi množica na odprtih prizoriščih zopet stala tesno skupaj, je za zdaj še neuresničljiva. Glasbeniki in organizatorji si ne upajo tvegati in povzročiti izbruha okužb, zato se izogibajo situacijam, ki bi lahko povzročile škodo. Priložnosti za prodajo vstopnic, izdelkov ali drugih koncertnih izkušenj skorajda ni, to pa je pomemben del prihodka za večino umetnikov. Za zdaj je nemogoče napovedati, kdaj se bo glasba v živo spet izvajala, zato ustvarjalci raje izkoristijo priložnosti in prodajo svoje kataloge.
Obsežne davčne ugodnosti ameriških glasbenikov
Glasbeniki v ZDA se zavedajo posebne davčne stopnje. Za svojo glasbo morajo plačati 20 odstotkov na kapitalski dobiček. To vključuje prodajo albumov, pretakanje, licenciranje in morebitne druge prihodke od licenčnin. Če bi morali plačevati običajne davčne stopnje, bi lahko bil glasbenik za dohodek obdavčen z do 37 odstotkov. Glasbeniki so sicer edini umetniki, ki lahko s to posebno davčno stopnjo varčujejo. Denimo filmski ustvarjalci, slikarji in ustvarjalci videoiger morajo plačevati običajne stopnje dohodnine od prodaje in licenčnin.
Glasbeniki pa lahko prihranijo še več denarja; če prebivajo v zvezni državi brez davka na dohodek, kot so Teksas, Florida ali Nevada, niso dolžni plačati dodatnih davkov. Svoje kataloge lahko prodajajo tudi prek sklada v eni od teh držav in tako prihranijo pri davkih. Če bi denimo Dylan, ki že dolgo prebiva v Kaliforniji, šel po tej poti, bi lahko prihranil še 42 milijonov dolarjev.